Frumoasa poveste de dragoste dintre automobil și Arad

31.03.2011 · claudiu.cristea
Frumoasa poveste de dragoste dintre automobil și Arad

Aradul deține un record inedit: în 1908, aici ia ființă prima fabrică de automobile din Ungaria dar și din România. Înființarea companiei din Arad se face în urma nevoii pentru autobuze exprimate de autorităților arădene. Westinghouse din Le Havre (filiala franceză a concernului american cu același nume) se oferă să construiască o fabrică pe terenul pus la dispoziție de primăria Arad. Un an mai târziu, în 1909 se finalizează construcția clădirilor și instalarea utilajelor iar nou înființata firmă Marta (Magyar Automobil Részvény Társaság Arad) – sucursală a firmei-mamă – își începe producția.

Începând cu 1910, pe lângă autobuze cu sau fără etaj, camioane sau motoarele pentru tracțiune feroviară, încep să se fabrice autoturisme cu diferite tipuri de caroserii (Dublu-Featon, Landolet, Limuzină) cu motoare în patru cilindrii de 20, 30 sau 40 CP, toate sub licență Westinghouse.

În 1912 firma franceză dă faliment iar Marta este preluată de compania austriacă Austro-Daimler care reorganizează producția și introduce modele noi de automobile sub licență proprie. „Piesa de bază” devine un autoturism (4 cilindri; 2,5 l; 18/22 CP) folosit mai ales ca și taxi în zona central-europeană. În 1936, la Arad, mai funcționa încă un taxi Marta iar proprietarul era mândru cu cei peste un milion de kilometrii rulați.

Până în 1914, la izbucnirea Primului Război Mondial, Marta a produs peste 700 de autoturisme și autobuze sub cele două licențe Westinghouse și Daimler. Odată cu acel moment producția civilă face loc celei de război, fabrica producând până în 1918 motoare de avion.

După evenimentele din 1918-1919, prin fuziunea dintre fabrica de vagoane Weitzer cu Marta, ia ființă prima fabrică română de vagoane și motoare: Astra. În interiorul noii societăți Marta devine „Fabrica de Motoare” construind autocamioane, autobuze, autostropitoare, autoturisme, motoare cu benzină sau gaz metan, mașini unelte de precizie precum și avioane. Armata Română a comandat 25 avioane de recunoaștere Astra-Porto cu motor Hispano-Suiza de 300 CP.

Epilog...

În 1926 se înființează la Brașov Întreprinderea Aeronautică Română (IAR) care preia toate utilajele Fabricii de Motoare (Marta). Așa ia sfârșit frumoasa poveste a automobilelor „made in Arad”.

Surse:

Credits: Colecția Négyesi Pál
Frumoasa poveste de dragoste dintre automobil și Arad
Credits: Colecția Négyesi Pál
Credits: Colecția Négyesi Pál
Credits: Colecția Négyesi Pál

Comentarii

Foarte buna poveste :)

Poate ar trebui sa se construiasca o macheta din fier (pt ca originalul probabil ca nu este estetic) la dimensiune CEL PUTIN naturala, si sa se amplaseze ca si statuie, pe trepied frumos. Si astfel de miscari consider ca trebuie initiate, pentru a ne cunoaste istoria, a o etala si ne mandri cu ea ... E pacat ca avem un oras atat de frumos si nu il facem de asa natura sa ne mandrim cu fiecare coltisor din el. (Locuitorii Aradului ar trebui sa zambeasca in continuu doar pentru ca au aceasta onoare de a fi cetatieni ai unui oras care depaseste garnitele superbului cunoscut de om).

Numai bine,

felicitari pentru campania de plantare a copacilor ... great job :)