Acest site este arhivat. Toate funcționalitățile interactive sunt dezactivate.

Clădirile Aradului - detalii și simboluri

04.03.2013 · florica.sarca
Simboluri pe clădiri
Simboluri pe clădiri

Plecând de la însemnele orașului, Serile Mișcării Arădene au făcut popas în lumea detaliilor arhitecturale de o neasemuită frumusețe care definesc universul inconfundabil al orașului nostru. Ne-au însoțit în periplul nostru câțiva oameni de valoare și cu mare dragoste pentru Arad: domnul prof. Horia Truță, istoric; doamna Ioana Țugulea, profesor de Istoria Artelor la Liceul Sabin Drăgoi; domnul dr. Călin Lucaci, profesor de Istoria Artelor la Universitatea Aurel Vlaicu; domnul dr. Antoniu Martin, profesor de Istorie la Liceul Ghiba Birta.

Puține orașe sunt înzestrate cu o bogăție arhitecturală atât de fascinantă și ademenitoare la meditație! În antiteză cu cenușiul nivelator și impersonal al clădirilor recente, fiecare casă și fiecare monument de la 1900 poartă exuberanța fanteziei, a aspirațiilor sau a istoriei unice a oamenilor care le-au construit. Prin intermediul simbolurilor, folosindu-se de curentele artistice și culturale ale vremii, ei ne-au lăsat peste timp un semn al trecerii lor vremelnice prin aceste locuri.

Clădirile orașului abundă în decorații stilizate ale formelor din natură. Fațadele sunt inundate de frunze și vrejuri ondulate din viță-de-vie - atribut al lui Bachus, dar și al lui Hristos, din acantă - semnificând încercările vieții depășite victorios, din laurul lui Apollo - simbol al gloriei, din măslinul închinat Athenei - simbol al păcii, frunze de lotus - imaginea moralității care rămâne pură și intactă în mijlocul societății și a răutăților ei, sau frunze de stejar - copacul lui Jupiter și simbol al puterii.

Leul stă la loc de frunte în cadrul faunei ornamentale - drept păzitor al caselor, al scărilor, al porților; artiștii i-au umanizat expresia, folosind ochiul oval al omului în locul celui rotund de felină. Bufnița, pasărea zeiței Athena-Minerva, întruchipare a înțelepciunii și a cunoașterii raționale, apare și ea pe Casa Ștefan Cicio-Pop, dar, justificat, și pe Palatul de Justiție.

Unicitatea orașului stă în detalii: figuri alegorice, heruvimi înaripați, capul Meduzei, Mercur - zeul comerțului purtând sceptrul protector, măști felurite: grațioase, melancolice, tragice, comice, carnavalești sau grotești suprarealiste, exhibând diformități care asumă, în mod democratic, și urâtul ca pe un element al esteticului.

Simbolurile religioase - cele mai folosite, cunoscute și vechi simboluri din lume - sunt bogat reprezentate, având ca scop adunarea la un loc a celor ce împărtășesc aceleași convingeri religioase ori culturale: crucea în toate formele ei, cele trei virtuți teologale (Coloana Ciumei din Aradul Nou), Sfânta Treime, troița, cupa, cupola, sfera, stâlpul...

Elementele masonice: triunghiul, compasul, echerul, păunul, cele trei puncte ale desăvârșirii, pomul vieții, balaurii încrucișați, apar pe nu mai puțin de opt din clădirile din Arad.

Ar mai fi fost multe, foarte multe de spus ... Despre fiecare din marile simboluri s-au scris tomuri întregi și, se poate spune fără exagerare, că un singur simbol comentat poate umple mai multe rafturi într-o bibliotecă. Demersul nostru modest a deschis celor dotați cu imaginație o invitație la interpretare, o nouă fereastră spre explorare, fiindcă perceperea simbolurilor este în primul rând personală.

Încheiem reiterând cuvintele arhitectului Miloș Cristea: 'Dacă măcar curiozitatea arădenilor față de orașul în care trăiesc reușim să o trezim, și tot se poate spune că este un scop atins.' (Balint Ovidiu, 'Arad, Dragostea mea', Editura Concordia, Arad, 2012)

Simboluri pe clădiri
Simboluri pe clădiri
Simboluri pe clădiri
Simboluri pe clădiri
Simboluri pe clădiri